top of page

Öppet Hav 2020

Prestandaanalys

Istället för Gotland Runt som normalt är våran längsta distanskappsegling blev det en träningskappsegling i form av Öppet Hav 2020.

Vårt fokus detta år var att ta det som ett långt träningstillfälle och jobba med ordentlig analys av racet i efterhand. Nedan redovisas lite utfall och slutsatser från detta arbete.

Banan

Banan var satt till 277nm med start på Kanholmsfjärden, ned till Landsort, runda Gotska för att sen vända norrut via Almagrundet, Finska Lejon, Svenska Björn och sedan in i mål på Kanholmsfjärden via Prejaren och Korsö.

Då det var mycket svaga vindar kring Gotska Sandön kortades banan något genom att ta bort Finska Lejon och gå direkt på Svenska Björn.

Leg 1: Start - Landsort (45nm)

Bra timing på startlinjen men fick inte upp farten riktigt efter start som gjorde att vi blev överkörda av Matador som direkt fick ett litet försprång på ett par hundra meter. Därefter fick vi bra fart i båten och hängde med bra både Matador som de trimmisarna Carbon Tiger, Jena och Plus. Öppna bogar på TWA 45-70 grader i mestadels lätta vindar, TWS 5-9 knop)

Vi valde att gå på utsidan av Ornö och Utö även om det var svårt att avgöra om inre vägen var sämre. Dock valde vi att följa vårt startfält som alla gjorde samma val.

Naomi gick inre rutten tillsammans med Omega 42:an Oriole 2 och verkar inte förlorat på det utan snarare tvärtom. Dessa två båtasr låg riktigt bra till efter Leg 1.

Prestandaanalysen ger följande data på detta segment:

BSP: 7.12 knop

%Pol Speed: 95%

TWA avg: 127 deg

TWS avg: 7,9 knop

Segelvalen var förutom M2 följande segel, J0 i början, bytte till C1 för att avsluta med A2-B

Efter en lite svag start lyckades vi snäppa upp prestanda gradvis allt eftersom vi fick lite öppnare vinklar för att i slutet segla över 100% mot polärerna.

Vår loggning visade också att vi seglade nästan helt jämnt mot Matador, vi hade en snitt SOG på 6,54 mot deras 6,58 knop.

Vid rundningen Landsorts bredgrund kunde vi konstatera att vi seglat upp oss till position 10 bara 2 minuter efter Matador. På omräknad tid låg vi 30 min efter täten och hade redan nu känn på klungan. Xp 44:an Aida var den enda i sista startgrupp som sladdade lite efter som hade svårt med de lätta och öppna bogarna ned till Landsort.

Leg 2: Landsort - Gotska Sandön

Andra benet på racet gick från Landsort till Gotska Sandöns södra kardinalmärke och visade sig bli helt avgörande för totalresultaten. Det blev en bidevind i lätta vindar med perioder av nästan bleke. Vädret var magiskt och natten erbjöd nästan spöklika perioder med ganska tät dimma.

Vi valde en marginellt nordligare kurs än övriga fältet och kunde hålla bra fart i båten trots en lite brantare vinkel. J0:an drog bra och vi kunde vila större delen av besättningen i den stilla natten.

Vinden vred gradvis mot syd och vinklarna blev öppnare allt eftersom. J0:an byttes mot A2 men vinden blev allt svagare vilket gjorde det svårt att hålla bra båtfart.

Prestandamässigt var detta ben ingen höjdare där vi snittade på 4,5 knop och en polar% på endast 90%.

I efterhad kan det vara så att det skulle lönat sig att gå på en lite sydligare bana som skulle kunnat initialt gett mer fart och därefter en förmånligare vinkel in mot Gotska. Tyvärr så smet några båtar iväg runt Gotska innan vinden helt dog ut och slapp den stiltjeångest vi andra fick jobba med direkt efter rundningen.

Under detta ben tappade vi fyra placeringar och låg nu på 14:e plats med 1,5v timme upp till täten. Matador hade drygat ut försprånget med en timme och 20 minuter och Aida seglade starkt upp sig till en sjundeplats. Trimmisarna hade svårt på detta ben och halkade ned i listan.

Leg 3: Gotska Sandön - Almagrundet

Rundningen blev en ritkigt utdragen historia där förutom de främsta 7-8 båtarna så fastnade resten i långa perioder av bleke som varade i 2-3 timmar. Vi försökte slå ut mot havet samt gå nära land men det spelade ingen roll, det var lika lite vind överallt.

Bakom oss var det om möjligt ännu sämre där AIS:en visade en hög av båtar kring sydmärket som pekade åt alla håll. Samtidigt kunde vi bister konstatera att tätet forsade på med 7-8 knops fart. Ångest,,,,

I Adrena kan vi sätta upp en trackingtablå som visar hur vi går mot konkurrenterna. En %SOG som är relativt oss själva där vi är 100%, under det så går vi fortare, över så går de fortare. Här ser vi hur Pacman och Matador drar iväg...

Det tog 4 timmar att ta oss 5 distans upp till ostmärket innan vinden sakta började fylla från sydost. Då hade Matador ryckt 8 nm och tryckte på i 8 knop. Vi laddade om, satte på Boomboxen och hissade vår oversizade A1:a och hoppades på mirakel.

Det sista lilla hoppet att komma ikapp försvann när vi fick höra att racet kortats av och rundningsmärket Finska Lejon utgick. Vädret var fortsatt makalöst bra och vi kunde bara njuta av resan norrut.

På vägen upp möte vi en rad Shorthandbåtar som deltog i Mikael Rykings arrangemang Defi Baltique 2020. SolidSport tog denna sköna video av oss på ett blankt hav.

Prestandamässigt om vi drar ett streck över fyra timmar bleka så presterade vi riktigt bra när väl vinden kom. Med en snittvind på TWS 7,5 knop levererade vi en pol% på 107% och 7,4 kn i båtfart under de 7,5 timme det tog upp till Alma.

För Wetjob är ofta undanvindsbogar snabba men svåra att segla upp till våra polarer men denna gång gick det bra. Vi gick från A1 till A2 till A3 där Tomas på fördäck verkligen fick jobba men skötte allt utan ett enda fel. Vi körde peelningar av spinnarna vilket var lärorikt och gav lite nya insikter på vad vi skall tänka på i framtiden för att undvika strul.

Med femte bästa tid omräknat på benet trots stiltjen så tog vi oss på sjunde plats på omräknad tid. Matador gjorde ett kanonben tillsammans med trimmisen Plus som bägge slapp stilleståndet.

Leg 4: Almagrundet - Svenska Björn

Efter rundning av Almagrundet blev den ett sträckbog ut till Svenska Björn, en halvvind på runt 37nm. Tyvärr hade täten dragit ifrån för långt för att få riktigt kontakt och de bakom hotade inte direkt förutom trimaranerna som alltid är farliga på öppna bogar.

Med 10kn vind och en TWA på 80 grader körde vi vår J0:a och gjorde 8,5kn fart i snitt på benet. Lite jobbig motsjö framförallt i slutet men vi borde preserat mer än de 95% polar% som blev utfallet. Kanske lite trötthet och ingen direkt press varken framåt eller bakåt gjorde att vi inte kunde prestera bättre. Möter de fyra tätbåtarna Plus, Pacman, Matador och Jolene på väg ut mot fyren och vet att vi inte kommer kunna köra ikapp någon av dem.

Resultatmässigt blev vi 8:a på detta ben men avancerade ändå till en 5:e plats totalt. Tydligt övertag för flerskrovsbåtarna på detta ben. 3 timmar efter täten i form av Pro4U som seglat jämnt och bra hela racet.

Leg 5: Svenska Björn - Prejaren

Nu börjar vi närma oss upploppet efter ha rundat Svenska Björn. Provar att jobba upp lite planing på båten i vågorna men det är lite för lite vind för att kunna få några längre repor. Max farten toppar på 11,3 knop innan vågor och vind ramlar ned från 11kn TWS ned till 8kn.

Här gör vi också ett taktiskt misstag då vi går för lågt in mot märket och då vinden vrider från TWD 125 till 180 under sista halvtimmen så får vi lägga in två slag för att komma upp mot Prejaren, helt i onödan. Vi skyller det på sömnbrist och det kostade cirka 5 minuter.

Prestandamässigt går vi på 98% mot polarerna. Båtfart på 7,8kn i 8 kn TWS i genomsnitt.

Detta ben ramlar vi ned på 9:e plats men behåller 5:e platsen totalt, tappar en timme mot trimmaranen Plus och Matador. Här kunde vi kört något annat än J0:an för att jaga ikapp men både trötthet och brist på närliggande konkurrenter spelade in.

Leg 6: Prejaren - Mål

Upploppet mot mål efter rundning av Prejaren blev spännande. Natt var på väg till dag och hotande regnfronter uppenbarade sig över land. Vi hissade A2:an efter rundning men vinden vred och ökade till 22kn TWS mot vid infarten till Korsö så vi fick göra en lite forcerad nedtagning i sundet som gick galant.

Det motade rejält efter Korsö så det blev dikt bidevind i lätta vindar på väg mot mål. Pressade rejält högt i vind för att undvika onödiga slag som verkligen betalade sig.

Sista delen var vi snabbast och tog in en dryg halvtimme mot täten. Däremot spelade det ingen roll då vi stannade kvar på vår femteplats som också belv totalresultatet. Målgång tio i sex på morgonen efter knappt 40 timmars segling. Lärorikt, makalöst väder och med en känsla i kroppen att vi skulle vilja göra om seglingen utan att parkera i 2-3 timmar vid Gotska.

Vindar under racet

Vindmässigt vad det ganska varierande vindriktningar men relativt svaga vindar

Nästan 9 timmar med vind under 4 knop

Fem timmar upwind, 23 timmar reach och 15 timmar downwind.

Summering

Stora delar av racet var bra, fartmässigt ligger vi nära där vi skall vara, manövermässigt fungerade allt som det skulle. Vi har några besvärliga övergångar mellan J0 till A5 till Code som inte är smidiga men annars är det bra. Strategimässigt var det inte så mycket att prata om, vi hade en plan som vi följde, det var svårt att undvika bleket och förutom att vi kunde levererat bättre på sträckbenen till Svenska Björn så gjorde vi det mesta rätt.

Bra stämning ombord, mat och sömn funkade utmärkt pga lätta förhållanden och det var inga problem med vatten i båten.